Hoe motiveer je nu een enthousiaste programmeur die met de laatste technieken wil werken? Het antwoord is energie. Hoe praat je over het product, je werk en expertise. Ik krijg altijd de feedback terug dat mensen me zo positief en energiek vinden omtrent mijn werk. Easy, het is passie en ambitie, maar draag dit ook over. Wees positief, enthousiast, wijs op de kracht van het werk, project, een/het platform en jouw positie in de markt. Uiteindelijk is het een keuze of je graag de expert bent, of breder inzetbaar bent, daar is beide geen goed of fout aan, maar een persoonlijke voorkeur. Maar benadruk waarom jij zo positief bent over wat je doet met welke techniek(en) en wees eerlijk.
Vaak hoor ik dat het platform developers beperkt en ze niet met de laatste technieken kunnen werken. Of het nu Intershop, Salesforce of een ander platform is, je zal altijd tegen restricties aanlopen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel zei Johan Cruijf ooit, dat geldt ook zeker voor platforms, maar vaak bevatten platforms ook hele robuste en solide oplossingen, implementaties waar je enorm veel van kan leren, en is het niet altijd “ouwe meuk” zoals een collega ooit het benoemde. Zo is Intershop onlangs overgestapt op Google Guicy dependency Injection framework, na wat onderzoek en een weekend spelen was ik aangenaam verrast over dit framework. Daarnaast is niet iedere “nieuwste techniek” een techniek wat zal blijven, het is onmogelijk om vandaag de dag als developer genoeg kennis op te doen van alle technieken, je moet dus selectief zijn in waarin je je gaat verdiepen. Naast future proof, moet het jou energie opleveren en het je iets brengen. Lees daarom ook de blogs omtrent deze technieken, de roadmaps en bekijk de vraag op de arbeidsmarkt.
Zorg dat nieuwe developers het grotere plaatje zien, laat ze zien dat het ontzettend belangrijk is je de basis, in dit geval het platform, en haar mogelijkheden goed kent. Dat voor projecten jouw kennis en ervaring als developer van onschatbare waarde is omtrent het bedenken van oplossingen, en die niet altijd aan het platform gebonden hoeven zijn (standalone service ernaast bv). Ik probeer nieuwe developers altijd te laten inzien dat je goede degelijke basiskennis en ervaring opdoet van Java, door de code van het platform te lezen en te begrijpen. Dat development meer is dan code kloppen, maar ook weten wat je ontwikkelt, ken de business en de usecase. Ook dit is een leerproces, maar goede kennis van de business maakt jou als developer een onmisbare speler in het ontwikkelen van functionaliteiten met veel business value, en kan zelfs kosten van projecten drukken, wat dus ruimte biedt voor meer functionaliteiten.
Totslot vertel ik ze mijn verhaal, en benadruk ik dat ik het begin Intershop verschrikkelijk vond. Dit lag niet aan het platform, maar aan de hoeveelheid nieuwe dingen en mijn positie. Het maakte me onzeker, maar na een jaar ervaring, meer zelfvertrouwen en vooral een leuk project waar ik werd uitgedaagd en de ruimte had om fouten te maken (en te leren), werd e-commerce mijn domein, werd Intershop mijn expertise, en zie ik ondanks de kaders van het platform, de mogelijkheden IN en OM het platform. Maar bovenal vertel ik ze geniet, geniet van je werk. En kies daarom ook nadat je het een eerlijke kans hebt gegeven altijd het werk, het project, je werkgever, het platform en/of framework(s) en omgeving waar jij gelukkig van wordt. Want iedereen wordt gelukkiger van een gelukkige developer.